Sjees Gangmakers
Meer Brabanders op de fiets naar het werk. Dat is de inzet van de nieuwe campagne Sjees Gangmakers, die op maandag 20 mei is gelanceerd tijdens een inspiratiemiddag voor werkgevers in de Efteling. De campagne roept Brabantse werkgevers op om de fiets te promoten onder hun werknemers. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat deed de aftrap. De campagne is een initiatief van Ons Brabant Fietst.
In Brabant wordt intensief samengewerkt aan fietsstimulering tussen overheid en bedrijfsleven. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar bij de aanleg van snelfietsroutes en initiatieven om werkgevers te helpen bij fietsstimulering, zoals de campagne Sjees Gangmakers en de aanpak van het Brabant mobililitetsnetwerk. In de regio is ook afgesproken dat alle gemeenten die aan een snelfietsroute werken, zelf ook als werkgever hun medewerkers stimuleren de fiets te pakken.
Werkgevers spelen een belangrijke rol in het promoten van woon-werk fietsen. Enkele grote Brabantse werkgevers zijn al aan de gang. Tijdens de inspiratiemiddag deelden Enexis Groep, Fujifilm, TU/e, Gazelle en de Efteling hun ervaringen met het opzetten van mobiliteitsbeleid, communicatie met medewerkers, fiscale voordelen, het uitproberen van e-fietsen en leasefietsen.
De Efteling is benoemd tot eerste Brabantse Gangmaker en ontving maandag de Sjees Gangmakers Tas. In de tas zitten promotiemiddelen waarmee werkgevers gemakkelijker de fiets kunnen promoten.
De Efteling attractiepark kent al veel maatregelen om fietsen te stimuleren. Medewerkers kunnen er hun fiets stallen in een overdekte fietsenstalling en hun e-bikes opladen bij laadpalen. Er zijn douches en kleedkamers om fris aan het werk te gaan. Bovendien kunnen medewerkers profiteren van regelingen zoals korting op de aanschaf van een fiets en gelijke kilometerheffing voor auto en fiets. De ambitie die de Efteling vandaag uitspreekt is dat in 2020 twee keer zoveel Eftelingmedewerkers op de fiets naar het werk gaan.
Andere werkgevers tekenden maandag, net als de Efteling, een manifest waarmee ze beloofden het voortouw te nemen om aan de gang te gaan met fietsstimulering. Werkgevers die actief aan de gang gaan met het stimuleren van fietsen onder hun werkgevers, mogen zich Gangmaker noemen.
Staatssecretaris Van Veldhoven waardeert de inzet van de Efteling. ‘We kunnen nog veel meer fietsen naar het werk, zeker met de komst van elektrische fietsen en snelfietsroutes. Om dit onder de aandacht te brengen heb ik de samenwerking gezocht met fietsambassadeurs, organisaties die fietsen stimuleren bij hun medewerkers en dit ook actief uitdragen binnen hun regio of sector. Het was heel waardevol om vandaag bij fietsambassadeur de Efteling te zijn en te horen hoe zij medewerkers stimuleren op de fiets te stappen. Ik heb ook gemerkt dat veel andere Brabantse bedrijven de fiets voor woon-werkverkeer willen promoten. Er ligt in Brabant een groot potentieel.”
Met de Sjees Gangmakers-campagne biedt Ons Brabant Fietst een laagdrempelige oplossing zodat werkgevers eenvoudig en snel kunnen starten met fietsstimulering onder hun werknemers. De campagne voorziet in aansprekende uitingen en bevat kant-en-klare (digitale) banners, posters waar werkgevers hun eigen draai aan kunnen geven. De Gangmakers tas met toolkit kunnen Brabantse bedrijven gratis aanvragen op de website sjeesgangmakers.nl.
Gedeputeerde Van der Maat: “In Brabant werken we aan betere voorzieningen en een goede infrastructuur om fietsen een aantrekkelijk alternatief te maken voor woon-werkverkeer. Dit is een belangrijke basisvoorwaarde om mensen op de fiets te krijgen, maar we zetten ook in op gedragsverandering. Hiervoor is de samenwerking met werkgevers belangrijk, omdat er ook voor hen veel te winnen valt. Bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid van werknemers, bereikbaarheid en duurzaamheid. Werkgevers kunnen deze campagne benutten om hun medewerkers ook echt te stimuleren de fiets te pakken.”
De werkgeverscampagne is een onderdeel van het marketingprogramma van Ons Brabant Fietst. Het programma heeft als doel dat meer Brabanders vaker voor de fiets kiezen, bijvoorbeeld naar het werk. Met Ons Brabant Fietst hebben de B5-steden samen met de provincie een stevig fundament gelegd voor een Brabantbrede fietsmarketing. De campagne komt tot stand in samenwerking met het Brabant mobiliteitsnetwerk (bmn) dat met haar communityaanpak bedrijven helpt hun mobiliteitsbeleid vorm te geven.
Bekijk de foto's en de aftermovie van de Inspiratiemiddag Fietsstimulering.