"We testen momenteel de eerste prototypes in Eindhoven en Twente. We willen zien of mensen de fiets buiten zetten, hoe groot de energie-opbrengst is, hoever mensen er mee rijden", vertelt
EINDHOVEN - 'Uitproberen op eigen risico. De producten zijn nog in ontwikkeling/ prototype fase'. Die waarschuwing staat onder aan de tekst over de proef met Abby 'zonne-fietsen' op de website van Mobility-S. Sinds deze week biedt de organisatie het gratis gebruik aan van twee Abby-fietsen.
Dit zijn bestaande elektrische fietsen waarvan het voorwiel is voorzien van zonnepanelen. Gedurende de dag wordt de batterij van de fiets opgeladen, zelfs als het bewolkt is. Tenminste als je de fiets buiten laat staan. "De fietsen staan gestald bij de Portiersloge aan de Torenallee. Iedere huurder of bewoner van Strijp-S kan de komende maand de fietsen gratis gebruiken. Het enige dat van de gebruiker wordt gevraagd, is dat hij na gebruik een kleine vragenlijst invult om Abby Mobility, de maker van de wielen, een stapje op weg te helpen", vertelt Eddy Jongen van Mobility-S.
De proef op Strijp-S komt voort uit de 'i-City-tender' die de TU/e, gemeente Eindhoven en VolkerWessels gezamenlijk uitschreven. Hiermee willen ze mkb-ondernemers en start-ups stimuleren om producten en diensten te ontwikkelen die bijdragen aan een duurzamer, comfortabeler en socialer leven in de stad. Uit de eerste ronde is Abby Mobility geselecteerd. De toevoeging voor een bestaande elektrische fiets waarmee zonne-energie kan worden opgeslagen voor de batterij, is ontwikkeld door twee afstudeerders van de TU/e. "We testen momenteel de eerste prototypes in Eindhoven en Twente. We willen zien of mensen de fiets buiten zetten, hoe groot de energie-opbrengst is, hoever mensen er mee rijden", vertelt Michiel Roelofs die samen met Rein Westerdijk het zonnesysteem ontwikkelde.
Behalve dat de fiets energie oplevert waardoor je de fiets niet meer iedere dag met een stekker in het stopcontact hoeft op te laden, worden er via een speciaal kastje op de fiets ook data verzameld. "Op dit moment kunnen die data alleen nog door ons worden uitgelezen. Maar het is de bedoeling dat gebruikers dat straks ook kunnen via een app waar we nu aan werken", zegt Roelofs. "Gebruikers kunnen dan onder meer zien hoe ver ze op een dag, rekening houdend met de weersomstandigheden, puur op zonne-energie met de fiets kunnen rijden."
De start-up werkt daarnaast nog aan het optimaliseren van het voorwiel, zodat het zoveel mogelijk energie kan opnemen.
Roelofs verwacht dat de definitieve versies van hun fietswielen met zonnepanelen over een klein jaar op de markt kunnen worden gebracht. Hij gaat daarbij uit van een verkoopprijs tussen de drie- en vierhonderd euro. Mogelijk worden de fietsen ook ingezet als deelfiets.
Bronvermelding Foto & Bericht Eindhovens Dagblad 17 februari 2017