Laat je medewerkers het stralend middelpunt zijn

Ons Brabant Fietst, Brabant Mobiliteitsnetwerk en provincie Noord-Brabant ontwikkelden samen het initiatief 'Licht aan in het donker' voor werkgevers. Hiermee maak je medewerkers op de fiets het stralend middelpunt.

Het kan nooit kwaard om hier aandacht aan te besteden. Want dit stukje extra bewustwording is een belangrijke stap waarna iedere deelnemer aan het verkeer zijn eigen verantwoordelijkheid kan en moet nemen.    

Met de actie 'aan in het donker' willen we bijdragen aan een veilige woon-werkrit van je medewerkers. Doe je mee? Er komt dan een actieteam langs die op ludieke manier aandacht schenkt aan veilige fietsverlichting. Daarnaast ontvang je tips, tricks en tools om verkeersveiligheid te vergroten. Aan de actie zijn geen kosten verbonden. Op basis van beschikbaarheid is deelname mogelijk. Meld je dus snel aan!

Wat krijg je bij deelname aan de actie?

  • een toolbox waarmee je intern en extern kunt communiceren over verkeersveiligheid voor medewerkers
  • een gepersonaliseerde poster
  • de komst van een actieteam dat zeker zorgt voor de nodige aandacht
  • algemene informatie, feiten en cijfers over verkeersveiligheid
  • een sterk staaltje goed werkgeverschap!

Wat zegt de wet over veiligheid?

In Nederland is er gelukkig wet- en regelgeving die zorgdraagt voor veiligheid op de weg. Mits iedereen zich er ook daadwerkelijk aan houdt. En helaas is dat laatste niet altijd het geval, met onveilige situaties en boetes tot gevolg. Met name verlichting is en blijft een punt van aandacht.

Boetes

In het najaar controleert de politie vaker op het hebben van fietsverlichting. Mis je één van de twee of beide lichten als het schemert of donker is, dan kan dat je € 60,- kosten. Een knipperende lamp wordt ook gezien als ‘ondeugdelijke fietsverlichting’ en daarmee riskeer je een boete van dezelfde hoogte.

Voor het ontbreken van één of meerdere reflectoren is de hoogte € 40,-. Je hoort niet vaak dat hier op gecontroleerd wordt, maar wettelijk gezien kan je er dus voor op de bon geslingerd worden. Zo kun je overigens ook een boete krijgen voor het niet hebben van een goede fietsbel. Ook dat kost je € 40,-. En trouwens: de € 9,- aan administratiekosten hebben we nog niet meegerekend. Die euro’s komen er dus ook nog bovenop. 

Maar wat is goede fietsverlichting dan precies? Een aantal punten zijn vastgelegd in de wet en geloof het of niet: er wordt een hoop fietsverlichting verkocht (zelfs in fietsenwinkels) die niet aan de regels voldoet of zelfs verboden is op de openbare weg. 

De regels op een rijtje.

licht aan

aan in het donker poster

  • Allereerst: de lampen moeten goed zichtbaar zijn en recht vooruit of recht achteruit schijnen. Aan de voorkant moet het licht wit of geel zijn, aan de achterkant moet het rood zijn. Hoe gezellig het er ook uit ziet, het mogen geen andere kleuren zijn.
  • Het beste is een vaste fietslamp, maar losse lampjes mogen ook. Voorwaarde is wel dat die stevig vastgemaakt zijn en dat ze goed naar voren of achteren schijnen (ze mogen niet bewegen). Er zijn kleine lampjes op de markt die naar beneden hangen, maar daarmee riskeer je nog steeds een boete.
  • De lampjes mogen ook vastgemaakt worden aan de voor- of aan de achterkant van je kleren, op de borst of op de rug(tas). Alleen op die zijdes van het lichaam mag je ze plaatsen. Ze mogen dus niet op het hoofd, armen of benen.
  • Je fietslicht mag niet knipperen. Dat kan te afleidend werken voor bijvoorbeeld automobilisten. Zo zijn er veel losse fietslichtjes die een knipperstand hebben, maar op veel plekken wordt ook verlichting voor tussen de spaken verkocht. De zogenoemde fietswielverlichting wordt leuk gevonden door kinderen omdat het een soort disco-effect geeft op de fiets. Voor andere weggebruikers kan het zorgen voor te veel prikkels in het verkeer. Ouders denken dat hun kinderen met zulke verlichting beter zichtbaar zijn, maar het leidt juist te veel af waardoor het tot gevaarlijke situatie kan leiden.

Reflectoren

  • Dat fietsverlichting verplicht is in het donker, dat is bij iedereen wel algemeen bekend, maar wist je dat reflectoren ook verplicht zijn? Ze worden gezien als een verlengstuk van de fietsverlichting, omdat ze oplichten als een koplamp van een voertuig erin schijnt. Zo moeten er rode reflectoren op de achterkant van je fiets zitten, op de wielen moeten witte of gele reflectoren zitten en ook de trappers moeten voorzien zijn van gele reflectoren.

Over het waarom van de actie

Fietsers in het verkeer zijn kwetsbaar. Ondanks dat we weten dat goede fietsverlichting deze kwetsbaarheid verkleint, is de zichtbaarheid niet altijd op orde. Denk bijvoobeeld bij de oorzaken aan een lege batterij, verlichting die is gestolen of vergeten, of fietslampverlichting die niet voldoet aan de regels. Met kleine aanpassingen kunnen we dit verhelpen. Bewustwording is een belangrijke stap waarna iedere deelnemer aan het verkeer zijn eigen verantwoordelijkheid kan nemen.   

  
Brabant gaat voor NUL
De Provincie Noord-Brabant wil dat iedere weggebruiker zich bewust wordt van zijn of haar rol in het verkeer en startte daarom de verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers. Jouw actie telt.’
Werkgevers kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Het geven van extra aandacht voor de veiligheid van fietsende medewerkers wordt dan ook middels dit initiatief gesteund.


De campagne Aan in het donker valt onder de koepel Kom Veilig Thuis, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

loading...
Een moment geduld a.u.b.
Bij Ons Brabant Fietst gebruiken we cookies om de website goed te laten functioneren. Bekijk ons cookiebeleid.