Rijk betaalt 10 procent van snelfietsroute F58

Voor de aanleg van een zogeheten snelfietsroute tussen Bergen op Zoom en Roosendaal ligt in Den Haag 1,6 miljoen euro klaar.

Het pad wordt zo aangelegd dat fietsers bijna nergens hoeven te remmen. Ook bij kruisingen met bijvoorbeeld een spoorlijn komt een oplossing, onder het spoor door. Samen met de provincie werken de twee gemeenten aan een formele subsidieaanvraag bij het Rijk om het geld binnen te krijgen. De 1,6 miljoen euro dekt 10 procent van de totale kosten die worden geschat op 16 miljoen euro. Hoe groot de bijdrage van de provincie zal zijn, is de wethouders Cees Lok (Roosendaal) en Yvonne Kammeijer (Bergen op Zoom) niet bekend. Pas dan wordt duidelijk wat de gemeenten zelf moeten betalen aan de route. Ze hebben afgesproken dat dit gebeurt naar verhouding van de lengte op ieders grondgebied. De kosten voor Roosendaal zullen daarom een flink stuk hoger zijn. Die gemeente trekt de kar in dit project. Kammeijer verwacht dat het Bergse deel ongeveer 3 miljoen euro zal kosten. 'We proberen de aanleg van de snelfietsroute te combineren met het geplande onderhoud aan het fietspad aan de Ruytershoveweg.'

De provincie wil op meerdere plekken in Brabant snelfietsroutes aanleggen, zoals eerder tussen Breda en Etten-Leur. Voor 2020 moet er ook zo een liggen tussen Bergen op Zoom en Roosendaal, dagelijks goed voor naar verwachting 4.400 fietsers. 'Omdat het een ideale fietsafstand is en dus een goed alternatief voor de steeds drukkere snelweg A58, zeker voor mensen met een e-bike', zegt Lok. Ook Kammeijer, met volksgezondheid en duurzaamheid in de portefeuille, hoopt dat mensen door het fietspad de auto vaker thuis laten.

De gemeenten hebben inmiddels een ontwerp gemaakt dat in het voorjaar af moet zijn. Op het voorlopige tracé buigt het fietspad - vanuit Roosendaal gezien - vanaf De Stok af naar de spoorlijn en maakt ter hoogte van Heerle een buiging naar het zuiden, om parallel aan de snelweg verder te gaan richting Bergen op Zoom. 'De bedoeling is dat het van centrum naar centrum loopt. Eenmaal in de stad sluit het aan op het plaatselijke net van fietspaden', legt Lok uit. De exacte kosten worden pas duidelijk als bekend is in hoeverre instellingen als ProRail en de buisleidingenstraat meewerken. Na 2020 moet er ook zo'n fietspad komen tussen Etten-Leur en Roosendaal.

Bron: BN De Stem.