Hoogtepunten van 2020

Het jaar 2020 was anders dan anders. Voor velen van ons is het aanpassen en schakelen geweest. Ook voor Ons Brabant Fietst. Toch zijn we blij en trots op wat we in 2020 samen met onze partners hebben gerealiseerd. De doelstelling: meer Brabanders (vaker) op de fiets. Hiervoor zetten we twee campagnes in: Sjees Gangmakers voor werkgevers en Sjees voor de consument. 

Door het uitstellen van La Vuelta, werd ook de ontwerpwedstrijd Sjees je Shirt uitgesteld. En door het vele thuiswerken, namen ook de ritjes naar het werk af. Toch zagen we samen met onze partners afgelopen jaar volop kansen. We organiseerden online inspiratiesessies voor werkgevers. We organiseerden e-bike pools voor diegenen die nog wél naar het werk reisden. En we inspireerden lezers om vaker op de fiets te stappen, ook als er werd thuisgewerkt. Want juist nu is bewegen misschien wel belangrijker dan ooit. 

Met video en foto's blikken we terug op de hoogtepunten van 2020.

1. Ontwerpwedstrijd Sjees je Shirt

Sjees je Shirt: een ontwerpwedstrijd voor hét Brabantse fietsshirt en het beste idee om meer kinderen en hun ouders op de fiets te krijgen. De opbrengst van de verkoop van het shirt gaat naar de uitvoering van dit beste idee. Dit provinciebrede project is een publiek-private samenwerking, waarbij grote markpartijen mee investeren in fietsstimulering. Het project droeg bij aan een vliegende start van de publiekscampagne.

Uit zo’n 250 inzendingen, koos de jury het winnende ontwerp van Mike Nieuwkoop (11 jaar) uit Eethen. Op basis van zijn inzending ontwierp designer Iris Slappendel dit Brabantse fietsshirt. Het beste fietsidee van Niek de Bruijn (11 jaar) uit Kruisland vormt de basis voor een concept dat ervoor zorgt dat meer kinderen vaker én veiliger gaan fietsen. Daarmee wordt onder andere ingezet op het creëren van meer veiligheid in de directe omgeving van scholen. Brabantse sportevenementen zullen daarin een belangrijke rol spelen.

2. Uitgave Sjees Magazine #5

Sjees Magazine inspireert (nog niet-) fietsers om vaker de fiets te pakken. Bijvoorbeeld naar het werk, de sportschool of de supermarkt. In Sjees Magazine worden verhalen gedeeld over lifestyle, gezondheid en geluk, in combinatie met fietsen en de keuzevrijheid voor andere vervoersmiddelen. Dit jaar verscheen #5 van het print magazine.

In deze vijfde editie vind je 10 prachtige en veelzijdige fietsroutes in Brabant; neuropsycholoog Erik Scherder vertelt over het feestje dat zich afspeelt in je brein als je fietst; je leest over welke lichaamsdelen blij worden van fietstochten en zwemkampioen én zelfverklaard autorijder Maarten van der Weijden vertelt over zijn Brabantse ontdekkingstocht op de fiets.

 

Lees meer over Sjees Magazine

3. Het állereerste online Sjees Magazine

De content uit het print magazine van Sjees is voor het eerst vertaald naar een online variant, gepubliceerd in september. Het allereerste online Sjees Magazine! Met het online Sjees Magazine verzamelde Ons Brabant Fietst 750 (gratis) abonnees en ruim 5.000 deelnemers aan de winactie.

Voor overheidsinstanties en bedrijven biedt Ons Brabant Fietst de mogelijkheid om het online magazine te laten personaliseren. Op deze manier wordt de boodschap van Sjees verder verspreid en inspireren we samen Brabantse inwoners en werknemers vaker de fiets te pakken. 

Dit eerste online Sjees Magazine verscheen al in 6 lokale varianten: 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Helmond, Eindhoven, Nationaal Fietscongres. Aan de 7e lokale variant (Veldhoven) wordt gewerkt.

 

Sjees Magazine

 

Bekijk het online magazine

4. Sjees E-bike Probeeractie in Zuidoost-Brabant

De Sjees E-bike Probeeractie voor inwoners van Zuidoost-Brabant is een publiek-private samenwerking, waarbij de markt en de overheid zich inzetten voor meer Brabanders op de fiets. Het project startte medio september 2020 en eindigt in juni 2021. Het project is ook onderdeel van een verkenning naar e-bike probeeracties voor alle inwoners in Brabant.

Maar liefst 19 fietsenwinkels in de regio Zuidoost-Brabant zetten zich in als uitleenpunt en Sjees campagnepunt. Sinds de start zijn er al 260 e-bike probeerweken geweest. 

Sjees E-bike Probeeractie

Bekijk de partnerpagina

5. Sjees E-bike Pools

Sjees E-bike Probeerpools voor werkgevers 

Via de Sjees E-bike Probeerpool kunnen werkgevers hun werknemers tijdelijk kennis laten maken met de e-bike. Onderzoek wijst uit dat het uitproberen van een e-bike ervoor zorgt dat gemiddeld 22% van de deelnemers minimaal twee dagen per week op een andere manier naar het werk reist. Afgelopen jaar hebben 5 werkgevers met succes deelgenomen aan een probeerpool: gemeente Den Bosch, Zorggroep Elde Maasduinen, 's Heerenloo, Thebe Buurtteams en Politie Oost-Brabant. Dit resulteerde in 238 probeerweken in totaal.

 

Sjees E-bike Gebiedspool in gemeenten Heusden en Waalwijk

Tijdens de Sjees E-bike Pool in de gemeente Heusden en de gemeente Waalwijk kregen werkgevers in deze gemeenten de kans om gedurende vijf maanden hun medewerkers een week lang een e-bike uit te laten proberen. Dit resulteerde in 37 deelnemende werkgevers en 75 probeerweken. Deze Sjees E-bike Pool werd gefinancierd door de gemeente Heusden, de gemeente Waalwijk en provincie Noord-Brabant en uitgevoerd door Stichting Parkmanagement Heusden, Solaris Parkmanagement, Brabant Mobiliteitsnetwerk, De Boom en het Meer en Ons Brabant Fietst.

 

Sjees E-bike Pool

6. Vier webinars in samenwerking met BMN

In samenwerking met Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) organiseerde Ons Brabant Fietst vier online inspiratiesessies voor Brabantse werkgevers, over fietsstimulering tijdens de coronacrisis, fietsfaciliteiten en e-bikes. Voor het webinar over de fietsfaciliteiten bezochten we Shimano in Eindhoven.

 

Bekijk de online inspiratiesessies

7. Paper: 'Een frisse kijk op fietsfaciliteiten'

Naar aanleiding van het gelijknamige Sjees Webinar op 15 oktober 2020 ontstond het paper voor werkgevers: 'Een frisse kijk op fietsfaciliteiten'. De fietsprofessionals van het Brabant Mobiliteitsnetwerk leggen uit welke stappen werkgevers kunnen zetten om hun medewerkers in het zadel te krijgen. Cruciaal hierbij is inzicht in de behoeften van medewerkers. De klantreis van medewerkers, de Sjees Fietspiramide en human factor onderzoek spelen hierin een belangrijke rol.

 

Download het paper

 

8. Direct mailing naar 2500 werkgevers

We verstuurden een direct mailing naar 2500 werkgevers in de B5-steden om werkgevers te inspireren en attenderen op de mogelijkheden voor fietsstimulering voor werknemers, met daarin: Sjees Magazine (print), de Zo werkt het-campagne en informatie over Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN).

Direct mailing

9. Zes publicaties in regionale kranten, 40 publicaties lokaal

 

Publicaties

10. Opgenomen in landelijke campagne 'Zo werkt het'

De landelijke campagne 'Zo werkt het' helpt organisaties om flexibel werken en thuiswerken mogelijk te maken. 'Zo werkt het' geeft organisaties een zetje in de goede richting met de juiste tools, tips en tricks. Om zo toe te werken naar een bereikbaar, duurzaam en leefbaar Nederland. Sjees Gangmakers is opgenomen in deze landelijke campagne, om werkgevers in Noord-Brabant te helpen met fietsstimulering.

Zo werkt het

11. Aanwezig op het online Nationaal Fietscongres 2020

Communitymanagers van Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) vertelden tijdens een online sessie op het Nationaal Fietscongres over de publiek-private e-bike pool in coronatijd in de gemeenten Heusden en Waalwijk. In deze sessie stond de samenwerking met alle partijen, de verschillen tussen de twee gemeenten, de verschillen tussen grote en MKB-bedrijven en de impact van corona centraal.

Na afloop van dit online Nationaal Fietscongres ontvingen alle deelnemers een bedankje van de provincie Noord-Brabant: een gepersonaliseerde variant van het online Sjees Magazine.

12. Websitebezoek met 80% gestegen

Totaal aantal websitebezoekers in 2019: 30.000.
Totaal aantal websitebezoekers in 2020: 56.600.
Een stijging van ruim 80% t.o.v. het aantal in 2019.

13. Drie succesvolle social campagnes

Op het Facebook- en Instagramkanaal van Ons Brabant Fietst draaiden we drie succesvolle social campagnes: voor Sjees je Shirt, Sjees Magazine en de Sjees E-bike Probeeractie in Zuidoost-Brabant. Dit resulteerde in totaal in 744.933 weergaven en 196.968 bereikte personen.

Sjees je Shirt campagne
Looptijd 3,5 week
Doelgroep: jeugd én ouders
455.054 weergaven
120.925 unieke personen bereikt

Sjees Magazine campagne
Looptijd 2 weken
5 advertenties rondom B5-steden
166.722 weergaven
39.258 unieke personen bereikt

Sjees E-bike Probeeractie campagne
Looptijd 2 weken
Doelgroep: inwoners Zuidoost-Brabant
123.157 weergaven
36.785 unieke personen bereikt

 

Doorkijkje naar 2021

De publiekcampagne Sjees is er om te inspireren en te verleiden, om (vaker) de fiets te pakken. In 2020 ontwikkelden we daarvoor een moodfilm, om in te zetten in het eerste online Sjees Magazine. In 2021 wordt deze moodfilm gebruikt als uitgangspunt voor de publiekscampagne.

Contact

Bekijk de uitgebreide facts en figures van 2020 hier.

Wil je als gemeente, werkgever of fietsaanbieder ook samen met ons de fiets op de kaart zetten in Brabant? Neem dan contact met ons op. 

loading...
Een moment geduld a.u.b.
Bij Ons Brabant Fietst gebruiken we cookies om de website goed te laten functioneren. Bekijk ons cookiebeleid.